
Wizualizacja 3D z wykorzystaniem jMonkeyEngine v2 ( silnik graficzny napisany w Javie ), może przysporzyć paru drobnych problemów przy próbie stworzenia aplikacji standalone. Problem pojawiły się przy próbie podlinkowania natywnych bibliotek.

java.lang.UnsatisfiedLinkError: no lwjgl in java.library.path
Poniżej przedstawiłem jeden ze sposobów rozwiązania tego problemu ( system Windows ).
1. Przez pierwsze kroki z jME poprowadzi nas tutorial:
2. Export programu do pliku jar
W Eclipse:
Plik -> Export -> Runnable JAR File
3. Podlinkowanie natywnych bibliotek
Kopiujemy katalog z natywnymi bibliotekami lwjgl tak żeby znalazły się w „lib\lib\lwjgl\native\windows\” względem naszego pliku JAR. W katalogu z plikiem JAR tworzymy plik „Start.bat” i uzupełniamy go o poniższy kod:
java -Xmx512m -Djava.library.path=".\\lib\\lib\\lwjgl\\native\\windows\\" -jar MyJar.jar
Opcja „-Xmx512m” ma na celu przydzielenie większej ilości pamięci dla naszego programu. Błąd, który może powodować zbyt mała ilość pamięci objawia się komunikatem:
java.lang.OutOfMemoryError: Java heap space
4. Odpowiednia wersja lwjgl
Biblioteka lwjgl, udostępniona z paczką niestety powodowała błąd:
lwjgl.dll: Can't load IA 32-bit .dll on a AMD 64-bit platform
Problem został opisany na stronie:
http://jmonkeyengine.org/groups/general-2/forum/topic/lwjgl-64-bits/
Rozwiązaniem jest używanie biblioteki LWJGL w wersji 2.2+.
Mam nadzieję, że pomogły Wam powyższe porady 🙂