W pierwszej części artykułu o optymalizacji reklam AdSense opisałem jak i gdzie najlepiej osadzać reklamy na stronie, przelałem też na papier część moich doświadczeń oraz spostrzeżeń związanych z zarabianiem na reklamach. W tej części postaram się opisać / zaproponować troszeczkę dalej idące zmiany odnośnie samych wyświetlanych treści. Google AdSense daje nam bardzo bogate możliwości zarządzania / edytowania rodzaju reklam jakie będą wyświetlane w naszym serwisie. Nie mówię wyłącznie o typie reklam ( tekstowe , graficzne , multimedialne ), panel zarządzania AdSense daje nam możliwość wyboru tematyki reklam, sieci reklamowe z jakiej pochodzą oraz samego reklamodawcy.
Ustawiamy kategorię wyświetlanych reklam
Google AdSense daje nam możliwość ustawienia tematyki reklam jakie będą pokazywały się w naszych serwisach. Ustawienie to dotyczy wszystkich reklam jakie będą wyświetlane więc należy się z nim obchodzić bardzo ostrożnie. Najprawdopodobniej nasze serwisy przeglądają bardzo różni Użytkownicy, których zainteresowania są bardzo obszerne. Jest to kolejny powód dla którego nie powinniśmy zbyt pochopnie blokować niektórych kategorii. Dobrze jest jednak przyjrzeć się tej opcji i może trochę poeksperymentować z ustawieniami. Najprostszym sposobem na sprawdzenie opłacalności dane kategorii jest porównanie procentowego udziału wyświetlanych reklam do procentowego przychodu. W idealnych warunkach procenty powinny być równe. Najgorszy przypadek to taki gdy duży procent wyświetlanych reklam pochodzi z kategorii, która ma 0% udziału w przychodach. Dla moich serwisów taką kategorią jest „Gry wideo”, postanowiłem więc tę kategorię przynajmniej na jakiś czas wyłączyć. Najlepsze kategorie w moich serwisach to „Środki farmakologiczne i suplementy” , „Religia” i „Utrata wagi”, można by więc spróbować zostawić włączone wyłącznie te kategorie reklam… [ Część kategorii jest ewidentnie sezonowa, można więc próbować zwiększyć czasowo udział reklam z takich kategorii. ]
- Doświadczenie pokazuje, że szczególnie w okresie przedwyborczym serwisy zalewane są reklamami różnych partii. Podczas ostatnich wyborów samorządowych ( 2010 rok ) zaobserwowałem bardzo nieprzyjemny spadek przychodów z reklamy. Spadek spowodowany był intensywnością kampanii reklamowej połączonej z bardzo ubogą jej treścią ( na okrągło wyświetlana była jedna reklama w różnych rozmiarach ). Ostatecznie postanowiłem wyłączyć kategorię „Polityka”, która zresztą i tak nie pasuje do żadnego z moich serwisów.
Blokowanie reklamodawców
Blokowanie reklamodawców jest kolejną funkcją umożliwiającą nam większą kontrolę nad wyświetlanymi reklamami. Po pierwsze i najważniejsze, daje nam możliwość zablokowania reklam konkurencji. Zdarza się, że na stronach firmowych lub powiązanych z firmą wyświetlamy reklamy , oczywiście nie chcemy, żeby na tych stronach pokazywała się reklama konkurencji.
Drugim sposobem wykorzystania funkcji blokowania reklamodawców jest blokowanie wyjątkowo agresywnych kampanii. Reklamodawca ustawiając wystarczająco wysoką stawkę może praktycznie zdominować nasze serwisy. Wysoka stawka jest oczywiście jak najbardziej pożądana, jednak zaobserwować można zjawisko przyzwyczajenia się do reklamy przez Użytkowników. Nie można spodziewać się, że ktokolwiek zostanie zaciekawiony reklamą, którą widział już setki razy na wielu serwisach.
- Doświadczenie pokazuje, że pomimo większej opłacalności intensywnych kampanii reklamowych powinno się przemyśleć przynajmniej czasowe zablokowanie konkretnego reklamodawcy. Duża różnorodność „tańszych” reklam zwiększy nam nie tylko „ilość kliknięć” ( CTR ) ale również i nasze zyski.
- Jednocześnie blokowanie reklamodawców jest odradzane przez Google ze względu na spadek wartości pojedynczego kliknięcia ( CPC ).
Najlepsze reklamy na start
W celu zwiększenia kosztów kliknięcia drużyna Google AdSense radzi, żeby najczęściej klikana jednostka reklamy była zdefiniowana jako pierwsza na stronie ( w kodzie html ). Pierwsza reklama na stronie ( w kodzie strony ) jest jednocześnie najlepiej płatną reklamą co w połączeniu z wysokim wskaźnikiem CTR podniesie nasze zyski.
Raporty skuteczności
Raporty skuteczności są dla nas prawdziwą kopalnią wiedzy, to z nich dowiemy się jakie typy, rozmiary oraz jednostki reklamowe zarabiają dla nas najwięcej. Po każdych zmianach w ustawieniach reklam na stronie, należy obserwować raporty, porównać i ocenić czy wprowadzone zmiany dały dobry rezultat. Trzeba jednak pamiętać, że wprowadzone zmiany mogą być widoczne dopiero po pewnym czasie, więc porównywanie wyników z dnia na dzień nie ma sensu.
Lepsze kierowanie reklamy
Dobrym pomysłem na zwiększenie przychodów z reklam wskazanie sekcji strony, których reklama powinna dotyczyć. Do wskazania najistotniejszych treści na stronie służą takie o to niby-tagi:
<!-- google_ad_section_start --> <!-- google_ad_section_end -->
Najrozsądniejsze wydaje się wskazanie główniej treści artykułu lub jakiegoś innego fragmentu strony, którzy spowodował, że dokładnie ta strona została odwiedzona przez Użytkownika. Więcej na temat kierowania reklam na sekcje można przeczytać na stronie Google Adsense.
Zmiany, obserwacje, zmiany, obserwacje, …
I już na koniec, mały banał powtarzany wielokrotnie przy omawianiu optymalizacji reklam, ponieważ każda strona jest inna należy testować i sprawdzać jakie rozwiązania dla niej będą najlepsze. Bardzo możliwe, że część z proponowanych zmian nie poprawi naszych zarobków.
Kończąc, przynajmniej na razie, temat reklam życzę Wam sukcesów i zwiększenia zarobków 🙂