Optymalizacja reklam AdSense cz.1

ReklamyChciałbym w tym artykule podzielić się z Wami moimi spostrzeżeniami popartymi mały doświadczeniem z reklamami AdSense. Z całą pewnością należy zacząć od ilości wyświetleń reklam oraz tematyki serwisu. Trzeba być świadomym tego, że przy 5 czy 10 odwiedzinach dziennie na stronie nie za bardzo jest co optymalizować. Dodatkowo jestem zdania, że dużo mniej kliknięć w reklamę będzie w serwisie IT. Wytłumaczenie dla tego stwierdzenia niech będzie tak, że osoby przeglądające serwis o tematyce IT najprawdopodobniej bardzo dużo czasu spędzają w sieci i większość reklam po prostu już widzieli ( nauczyli się filtrować reklamy ). Oczywiście może się zdarzyć, że reklamy o tematyce IT będą lepiej płatne od innych więc ich wyświetlanie ostatecznie i tak będzie opłacalne.

Rozmieszczenie reklamy

Na potrzeby testu przyjmijmy jednak, że mamy serwis z kilkudziesięcioma odwiedzinami dziennie, od czego powinniśmy zacząć nasze poprawki. Pierwszym i kluczowym elementem jest rozmieszczenie reklam na stronie. Reklamy powinny być w miejscu najbardziej widocznym i powinny rzucać się w oczy. Nowo odwiedzający naszą stronę nie jest też jeszcze przyzwyczajony do szaty graficznej serwisu i nie może szybko odróżnić reklamy od stałych elementów strony.  Najlepszym miejscem na reklamę jest więc bezpośrednia okolica tytułu artykułu, czyli miejsce gdzie zazwyczaj lądują pierwsze spojrzenia Odwiedzającego.  Dobrze jest taką reklamę otoczyć tekstem dzięki czemu reklama będzie przypominała element strony.

  • Doświadczenie pokazuje, że niewielkie jednostki reklamy w dolnych częściach bocznego menu są całkowicie pomijane.

Kolejnym polecanym również przez Google miejscem na reklamę jest środek artykułu ( najlepiej dosłownie tekst opływający reklamę ). Wytłumaczenie takiego faktu jest dość proste, Użytkownik zlokalizował już artykuł ( w gąszczu reklam, które Go przywitały na stronie :) ), który pochłania całą Jego uwagę. Dodatkowo poznał już szatę graficzną więc wie gdzie można spodziewać się reklamy ( albo raczej gdzie nie znajdzie nic ciekawego ), więc raczej reklama po bokach nie przyciągnie Jego uwagi.

Dobrym miejscem na umieszczenie reklamy jest koniec artykułu, ponieważ Użytkownik znalazł już to czego szukał i może zająć się innymi rzeczami na stronie. Takie rozproszenie uwagi można spożytkować na dwa sposoby, jednym jest wspomniana reklama a drugim linki do powiązanych artykułów. Podążając tym tropem można by w tym miejscu spróbować upodobnić reklamę AdSense do odnośników do podobnych artykułów.

  • Doświadczenie pokazuje, że równie dobrym miejscem na reklamę jest przewijany wieżowiec. Z taką formą reklamy należy jednak uważać, ponieważ niewłaściwie użyta może łamać regulamin AdSense. W szczególności nie można narażać użytkowników na przypadkowe kliknięcia ( np. wieżowiec przy pasku przewijania ), nie można zasłaniać części strony ( w szczególności innych reklam AdSense ) przez element osadzony na stronie z wykorzystaniem atrybutu CSS „position:fixed”.

Wielkość i typ reklamy

Teraz, kiedy wiemy już gdzie zajmijmy się co powinniśmy umieścić na stronie. Najlepiej sprawdzają się duże jednostki reklamy czyli:

Natomiast jeżeli chodzi o typ to są to głównie reklamy graficzne/multimedialne. Z typem reklamy dobrze jest jednak poeksperymentować samemu i dopasować ją jak najlepiej do reszty serwisu.

  • Doświadczenie pokazuje, że grupowanie reklam w Kanały jest niezmiernie przydatne. Polecam poza oczywistymi kanałami poszczególnych serwisów tworzyć również kanały poszczególnych wielkości reklam ( różnych reklam tej samej wielkości/typu wyświetlanych na różnych serwisach ).

A jakie jest Twoje doświadczenie z optymalizacją reklam AdSense?

  • Trackbacki wyłączone
  • Komentarze (3)
  1. Heja. No to prawda. Fani IT w ogóle nie klikają w reklamy. A jak optymalizować poza tym? Przede wszystkim to co piszesz: reklama musi być w centralnym widocznym miejscu strony. Tu nie ma miejsca na jakieś nieśmiałości. Teraz jest fajny format reklamy typu commercial break np. adternative, ale mają bety jeszcze, mam na blogu, zapowiada się ładnie. A wracając do Adsense to tak jak mówię w audiobooku trzeba robić testy, testy i jeszcze raz testy. Ale to musisz założyć stronkę która ma min. 1000 odsłon dziennie. Bo przy takich liczbach to błąd statystyczny zakłóci Ci badania. Testy A/B można robić w Adsense łatwo, tam jest to objaśnione.

  2. Masz wiele racji w tym co piszesz. Zastanawia mnie tylko te kilkadziesiąt wejść dziennie, czy to nie za mało?
    Rozmieszczenie reklam moim zdaniem również ma kluczowe znaczenie.

  3. tez mysle, ze kilkadziesiat wejsc to za malo, ale to juz troche inny temat niz glowna mysl artykulu. tekst mimo wszystko dobry i ciekawy ;)

*

Partnerzy Pro: