Mikroformaty nie są nowym wynalazkiem, od dłuższego czasu są powszechnie używane … no może nie w Polsce. Standard mikroformatów powstał w celu ułatwienia znalezienia na stronach podstawowych informacji np. kontaktowych lub dotyczących produktu sprzedawanego w sklepie. Nawet nowo powstające strony nie zawsze stosują się do zaleceń tego standardu. Oczywiście winę można zrzucić na fakt, że niewiele mikroformatów jest obecnie wyświetlanych w wynikach wyszukiwania dla języka polskiego. Jestem jednak przekonany, że podobnie jak usługa Google Miejsca, mikroformaty niedługo zagoszczą na polskim rynku.
Czym są mikroformaty?
Mikroformaty są pewną konwencją przyjętą przez deweloperów dotyczącą umieszczania na stronach informacji takich jak: nr telefonu, adres , poczta , ocena, cena dla produktów, obrazek produktu i wiele innych. Usystematyzowanie informacji znajdujących się na stronach www pozwala na lepsze wykorzystanie ich np podczas wyszukiwania. Dokładne i jednoznaczne wskazanie robotom internetowym ważnych informacji pozwoli uniknąć „nieporozumień” i błędów.
Gdzie są używane mikroformaty?
Najpopularniejszym sposobem wykorzystania mikroformatów jest udostępnienie oceny danego przedmiotu /produktu przez użytkowników. Widocznym przykładem może być wyświetlanie oceny filmu ( przykład avatar ) , podobne oceny mogą dotyczyć również książek , restauracji , hoteli …
W przypadku oceny produktów wykorzystywany jest standard hReview. Dzięki takiemu formatowaniu uzyskaliśmy bezcenną „dodatkową linijkę” w wynikach wyszukiwania, co z pewnością przełoży się na ilość odwiedzin naszej strony.
Kolejnym miejscem w którym wykorzystywać powinniśmy mikroformaty są informacje teleadresowe. Standardem odpowiednim dla informacji kontaktowych jest hCard. Obecnie nie da się bezpośrednio zaobserwować wykorzystania tego standardu. Pośrednio jest jednak wykorzystywany do wyszukiwania i łączenia informacji o ludziach i firmach. Takie grupowanie informacji najlepiej widać w usłudze Google Miejsca, w której znajduje się dział „Informacje o miejscu znajdziesz również na stronach:”.
Jednym z ciekawszych mikroformatów jest moim zdaniem standard dotyczący produktów w sklepach internetowych. Standard o nazwie hProduct pozwala na umieszczenie następujących informacji o roduktach: cena, producent, zdjęcie i wiele innych. Standard wykorzystywany jest narazie jedynie w USA a wygląda to tak:
Trzeba przyznać, że wygląda to bardzo zachęcająco.
Więcej informacji o wyświetlaniu przez Google informacji mikroformatowanych ( Rich Snippets ) znaleźć google rich snippets. Po wprowadzeniu na stronie mikroformatowania dobrze jest przetestować czy wszystko zrobiliśmy poprawnie, pomocne w tym będzie narzędzie google.